BlogPost.Timpul.md
observatoare.eu17.05.2013

Sugestii pentru purtătorii de cuvânt din R.Moldova

 
Bloggeri / autori
 

În timpul facultății eram sigură că voi activa în domeniul Comunicării. Întâmplarea a făcut ca acum să îmbin Comunicarea cu Jurnalismul, dar mai mult să fiu de cealaltă parte a baricadei – să primesc mai multe mailuri decât să trimit.

Pe zi deschid zeci de mailuri venite de la instituțiile publice din Republica Moldova, politicieni, partide, ong-uri. Fac asta de un an și jumătate, ceea ce înseamnă că am deschis mii de mailuri. Nu că aș fi eu mare specialist în comunicare, dar unele mesaje chiar sunt de râsul găinilor. Mă gândeam de mai mult timp să vin cu câteva sugestii pentru cei care lucrează în serviciile de presă ale instituțiilor și nu numai.

Poftim câteva sugestii:

– În primul rând – numele adresei de mail. Nu știu dacă cineva e tentat să deschidă un email care vine de la un utilizator cu numele “presa”, “informare” sau “press”. De exemplu, ai adresa de mail presa@dse.md. E ok. Dar nu e ok ca numele utilizatorului să fie “presa”. E un mail destinat oamenilor din presă, nu vine din partea presei. Ar fi mult mai bine dacă numele utilizatorului acestui mail ar fi “Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale” sau, şi mai bine, numele purtătorului de cuvânt care trimite mailul. Valabil şi pentru Poliţia de Frontieră, Direcţia Comunicare şi Relaţii Publice a Parlamentului şi alţii. Şi, da, fiţi atenţi la fiecare literă – “Serviciul de presă a Ministerul Economiei” trebuie schimbat în “Serviciul de presă al Ministerului Economiei”. Şi exemplele pot continua.

– Subiectul mailului. “Salutare din penitenciare” sau “Salutare de la CNA” nu e un subiect demn de un specialist în comunicare. S-ar părea că o expresie mai familiară ar apropia purtătorii de cuvânt de jurnalişti, dar efectul e exact invers. Subiectul nu trebuie să fie foarte lung, dar trebuie să vină în ajutorul destinatarului şi să exprime conţinutul mailului. Cel mai simplu ar fi ca acesta să corespundă cu titlul comunicatului de presă. Categoric nu trebuie să fie scris cu Caps Lock şi nici cu semne de exclamare. Odată ce trimiţi un comunicat de presă înseamnă că ai un motiv. Cât de important e lasă să decidă cei care îl primesc. Nici majusculele, nici semnele de punctuaţie nu-l vor face mai important în ochii destinatarului.

– Fiecare purtător de cuvânt are o listă cu sute de mailuri. Nu arată bine şi nici nu e recomandat să introduci toţi destinatarii la CC. Există BCC pentru aceasta.

– Nu scrieţi cu mai multe culori şi nu folosiţi emoticoane. E adevărat că emoticoanele apropie oamenii, dar nu şi atunci când vine vorba despre dialogul profesional.

– Dacă ataşaţi comunicatul în format pdf, nu vă zgârciţi să ataşaţi şi varianta în word. În special când vine vorba despre informaţii de ultimă oră e mai dificil să faci copy-paste de pe un document pdf. Sau, şi mai simplu, puteţi plasa textul comunicatului şi în interiorul mailului.

– Documentele cu comunicate trebuie să conţină în mod obligatoriu antet cu logo şi toate datele de contact ale instituţiei.

– Semnaţi întotdeauna emailul. Nu e complicat să faceţi o semnătură prestabilită care să însoţească fiecare email şi care să conţină numele, prenumele, funcţia, dar şi datele de contact. Un “cu stimă” sau “cu respect” nu încurcă niciodată

– Lăsaţi numărul de telefon mobil. Nu cred că veţi fi sunat de jurnalişti la 3 noaptea, dar aşa veţi obţine mai uşor încrederea lor. Iar şeful instituţiei nu vă va reproşa niciodată de ce jurnaliştii îl sună direct pe el şi nu folosesc serviciul de presă.

Sper să trataţi acest articol ca atare şi să nu vă supăraţi. Succes şi mulţumim că ne informaţi

blogpostt

Dacă ți-a plăcut acest articol, urmărește BLOGPOST.MD pe TWITTER!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ion Moraru

Cred că referitor la telefonul mobil e deja prea de tot din cale afară.

Mai 17, 2013 at 15:03 Răspunde
 
Ion Moraru

Cred că referitor la telefonul mobil e deja prea din cale afară.

Mai 17, 2013 at 15:10 Răspunde
 
lector

Fetiţo, scrii lucruri simple, pe care le cunoaşte oricare student de la anul I. Să nu crezi că ai descoperit America sau că cineva va folosi „recomandările” tale. Cine e specialist bun – procedează corect şi fără sfaturile unor începători.

Nota: doi, ai furat din timpul cititorilor.

Mai 17, 2013 at 22:21 Răspunde
 
Natalia

Oxana, te înţeleg perfect! Am fost şi eu o perioadă în „ţara” mass-mediei şi ştiu cât de obositoare, dar şi hazlii sunt unele comunicate de presă. Chiar dacă cineva mai sus (lector) a scris că astea le cunoaşte orice student din anul I, impresia mea e că până în anul III le uită 🙂 Ori altfel cum se explică atâtea erori?

Pe lângă notiţele tale eu aş mai adăuga ceva: greşelile gramaticale. Cel mai tare m-a amuzat un sfârşitul unui comunicat de presă primit cu vreo câteva luni în urmă de la o instituţie de stat: „Lua-ţi aminte: nu răspundem la telefon după ora 17:00” – şi greşit, şi limitat în timp!

Mai 20, 2013 at 08:39 Răspunde
 
8avian

autorul vine cu o sugestie binevoitoare reesind din experienta reala pe care o are, da cine e un specialist bun stie ca feedback n-a incurcat pe nimeni.

Mai 19, 2013 at 15:11 Răspunde
 
Oana Unionista

Formele noastre corecte in româneste, si nu cele slavone:
Oxana = Oana
Olesea =Oana
Svtelana = Luminitza
Aliona = Alina
Igor=Iorgu
Vitali = Vicu
Ruslan =Ricu
etc.

Rusificarea numelor noastre de bune voie este dubioasa !

Mai 21, 2013 at 10:13 Răspunde
 
Elmira

An ingnillteet point of view, well expressed! Thanks!

Mai 12, 2016 at 07:59 Răspunde
 
Nume: *
Adresa de email: *
nu se publica
Sit web
Comentariul*
 

 
 
 
De acelasi autor
 
 
observatoare.eu17.04.2013

Despre piesa şi starea “pohui”

 

Eu nu știu cine e Carla’s Dreams. Nu am fost la niciun concert. Am ascultat doar două melodii de-ale lor. Una dintre ele m-a cucerit. Definitiv  De ce? Pentru că exprimă o realitate cotidiană în care locuiesc şi, pe alocuri, mă regăsesc. Şi nu e doar realitatea mea. Din acest motiv ascult  hip hop. Faţă de... (1 Despre piesa şi starea “pohui” )

 
 
Vezi toata lista de bloggeri
 
 
 
Ultimele
Comentarii

Grattis!! SÃ¥ roligt att du vann och extraroligt att du tänker köpa dig en rejälare vÃlm¤ekälra. SÃ¥nt vÃ¥ndas jag över….…

Aptiaciepron for this information is over 9000-thank you!

A minute saved is a minute eaedrn, and this saved hours!

Such an imresspive answer! You've beaten us all with that!

With all these silly wesstieb, such a great page keeps my internet hope alive.

 
 
Vrei ca textul tau sa fie publicat aici?
Scrie-ne la info@blogspot.md

Vom publica acele articole care oferă perspective noi asupra temelor dezbătute în spațiu public și demonstrează o buna cunoaștere a subiectului abordat.

Inscrie-te acum sau Solicită blog